Wednesday, May 18

Aku, Hubby & Daging Blackpaper

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Next week 1st aku buat stik daging blackpaper,,tak sangka lak hubby suka sangat2 masakkan ku tu...

biasanya kalo aku cuba resepi baru,mesti byk tak kena jak,,,,

tp lain lak kes nya kali nie,tuk next week jak sampai 3 kali asyik masak stik blackpaper jer...senang btl hati nie...

So,cmna nk wat stik ala aku nie, senang jer...mari kita tgk apa yg diperlukn????

Bahan2:
Stik daging,
daging lembu(dihiris tipis)
1 ulas bawang putih (ditumbuk kasar)
sedikit lada hitam (ditumbuk kasar)
garam
sedikit mentega

Sos blackpaper
2 sudu lada hitam (ditumbuk/dikisar halus)
2 sudu susu segar (aku guna susu pekat manis f&n)
2 sudu tepung gandum
2 ulas bawang putih (tumbuk halus)
setengah ulas bawang besar
setengah kiub daging / ayam
sedikit mentega

Cara2 memasak
Stik daging
1. Gaulkn daging lembu yg telah di hiris nipis dgn bawang putih,lada hitam & garam.
2. Perap selama setengah / 1 jam. lebih lama perap lebih bagus.
3. Kemudian bakar diatas kuali dengan sedikit mentega.

Sos blackpaper
1. Panaskan mentega & masukkan bawang putih & bawang besar..Tumis sehingga kelihatan layu..
2. Masukkan tepung gandum & gaul sehingga sebati.
3. Masukkan susu, lada hitam & kiub td..
4. Gaul sehingga masak ,kalo pekat tambah air sikit.


Untuk kentang, aku guna kentang bulat di potong nipis & gaul dgn garam..Then goreng la...


So, hasilnya............

p/s - enak dimakan begitu saja....


Burung Merpati Terbang Ke Tawau, Dah Baca Harap LIKE Tau !

0 Bingkisan Kata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...