Friday, December 23

Kolera Menyerang Kampung Aku

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Last week, oleh sebab hubby pi kursus & takda geng kat umah yang ada just my hero, so aku minta hantar lah dengan hubby ke kampung ku before dia pi ber kursus.

Bercuti la aku & my hero hampir seminggu, kat umah family di kampung.

Nak dijadikan story, setiba jak di kampung baru lah aku dengar heboh sekampung yang dilanda penyakit kolera ataupun taun, sehingga menyebabkan 3 orang bayi di masukkan ke wad.

Itulah, orang kampung aku nie semua kebal-kebal belaka, apatak nya, air peringi dijadikan bahan minuman tanpa di masak terlebih dahulu.dah lah perigi tu tak pun di letakkan ubat.

Untuk pengetahuan semua, kampung aku belum ada bekalan air, ntah lah bila la nak nampak batang hidung saluran air masuk ke kampung aku. dulu ada gak projek air dijalankan tapi tak gak berjalan, buat rugi tenaga & tanah mak & arwah bapa aku jak.


Lebih kesiannya kami sekampung terpaksa mengangkat air dari perigi ke rumah samada memikul gelen besar, atau pun tersebut menyorong gelen tersebut menggunakan kereta sorong (karitung) seperti pic disebelah.

 pic dr google

Okla berbalik pada cerita kolera, disebabkan kebiasaannya orang kampung minum air tak bermasak dari zaman Tok Moyang lagi, so generasi sekarang pun terikut2, hingga kan kanak2 pun dibiasakan minum air tak bermasak.(Agaknya malas nak tunggu masakkan air, coz dah terlalu penat memikul air tu)

Setelah heboh cerita pasal kolera nie, so, datangla pegawai kesihatan datang ke kampung ku memeriksa setiap penduduk kampung, and meletakkan ubat ke dalam air perigi yang diminum.

Fuh, panjangnya citer...

Tapi apapun syukurla sejak dulu lagi mak & arwah bapa dah latih kami adik beradik minum air di masak..

"JANGAN MINUM AIR TAK MASAK, NANTI SAKIT PERUT"


Burung Merpati Terbang Ke Tawau, Dah Baca Harap LIKE Tau !

0 Bingkisan Kata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...